Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Miljöpolitik   

Reflektioner från Almedalen och Gotland 2010

JOHAN ERLANDSSON 2010-07-11        #15238

Foto: Johan Erlandsson

Nu har jag just satt mig båten och ska ta mig tillbaks till fastlandet efter en både intensiv och mycket avslappnande Gotlandsvecka. Det intensiva utgjordes av några dagars aktivt deltagande i Almedalsveckan, och de avslappnande dagarna var i Eleonoras stuga och dess omgivningar, sex mil söder om Visby.



JOHAN ERLANDSSON 2010-07-11        #15239




Den första saken som är värd att kommentera är själva resan hit, och resandet på Gotland. Jag åker färja, men det verkar mest vara de som vill köra bil och motorcykel som åker färja. Annars verkar flyget vara förstahandsvalet för många. Som Maud Olofsson inledde sitt tal: "Jag hoppas att ni flög över en blank Östersjö när ni tog er hit". Jonas Åkerman kom för tre år sedan fram till den för honom själv förvånande slutsatsen -att flyget ger mindre utsläpp per person än färjan. Jag har inte sett beräkningarna, men Åkerman är ett erkänt namn på det här området. Problemet är att det är en stor och tung färja som körs i en väldigt hög hastighet (29 knop) -och då går det åt olja. Jämförelsen med flyget haltar dock eftersom det går mycket nyttolast på färjan också, och den borde rimligtvis ta en del av utsläppen från passagerarutsläppen. Men faktum kvarstår –ska man ta sig till Gotland med liten miljöpåverkan så får man ordna transporten själv, t.ex. som de med Briggen Tre Kronor. Jonas Åkerman förespråkar att det borde finnas långsammare färjor också, så att det finns ett miljövänligare alternativ. Ingen dum idé!


JOHAN ERLANDSSON 2010-07-11        #15241



Själva Almedalsveckan då? Ja, jag har berättat om Reinfeldts och Ohlys tal. Jag har rapporterat från bilseminarium, smarta elnät-seminarium och kött-seminarium, alla intressanta, fast på olika vis. Theodor och Eleonora rapporterade från dyrare mat-mingel/seminarium. Annars känns Almedalsveckan som en massa roligt som man måste välja bort… Många aktörer arrangerar väldigt intressanta seminarier, men den oerhörda mängden (1396 seminarier på en vecka) gör att man missar massor av intressant. Jag har tidigare lärt mig att det inte är någon idé för mig att försöka maximera antalet seminarier per dag utan möjlighet till reflektion och diskussion mellan varven.

En del kritik riktas mot Almedalsveckans ökande storlek, och dess upplägg överhuvudtaget. Antalet lobbyister växer lavinartat, och en del menar att Almedalsveckan är en skyddad värld dit inga aktivister kan ta sig

Jag tycker nog själv att Almedalsveckan är en rätt trevlig institution som spelar en viktig roll. Så dyrt och svårt är det trots allt inte att ta sig till Gotland jämfört med andra ställen, och boende går också att ordna om man inte ska ha det centralaste, finaste. Även om det är väldigt intensivt att delta på Almedalsveckan, så är det ändå trevligt och väldigt många är på bra humör. Och det är väl en bra sak, när ämnet är politik och demokrati? På seminarierna finns ofta representanter från flera politiska inriktningar och ger sin sin på olika sakfrågor. Inte sällan ges det möjlighet att få prata med politiker. Och även förhållandevis små aktörer kan lyckas få bra genomslag om man bara tänker till, se till exempel på tankesmedjan Dyrare mat, NU! som lyckades nå ut med sitt budskap om att den mat vi äter måste börja bära sina externa kostnader.


JOHAN ERLANDSSON 2010-07-11        #15243

Delar av Medveten konsumtion-delegationen. Foto: Johan Erlandsson

Två pigga, nya miljöorganisationer som var på hugget i Almedalen var Medveten konsumtion och tankesmedjan Dyrare mat, NU! Miljöjätten Naturskyddsföreningen syntes naturligtvis en del också, och arrangerade bland annat en trevlig kväll där de berättade om sitt utmärkta initiativ Gröna gaffeln.

Lite mindre miljökreativitet återfanns hos Reinfeldt och Bil Sweden. Reinfeldt strök miljöfrågan helt och hållet i sitt tal. Synd eftersom han var den roligaste att lyssna på. Maria och Peter var till exempel riktigt trista att lyssna på i jämförelse, även om miljöbudskapet var mångfalt bättre. Bil Sweden vill ha större satsningar på bilism och hävdar att snart är alla miljöproblem med bilismen lösta. Tänk om de hade kunnat prata om åtgärder som gör att bilismen tar den roll i samhället där den verkligen behövs och kan fungera bra? Vad sägs till exempel om satsningar på bilpooler i städerna? Om sänkt hastighet i stan? Om konvertering av befintliga bilar till eldrift/laddhybriddrift, som placeras i privat ägande på landet och i bilpooler i stan? Men det lär vara en omöjlighet så länge de som Bil Sweden företräder vill maximera nybilsförsäljningen och service på nästan nya bilar.

JOHAN ERLANDSSON 2010-07-11        #15244

Foto: Johan Erlandsson

Det mest spännande jag tar med mig från Gotland är kombinationen av det smarta elnät-seminarium jag deltog på, och den elcykelutflykt jag gjorde till Näsudden, Sveriges vindkrafttätaste område. En massa småföretagare går ihop och investerar i nya vindkraftverk så att vindkraften inom kort kommer att stå för 40 % av Gotlands energiförsörjning! Med smarta elnät kan man klämma in en större andel vindkraft i nätet, genom så enkla medel som att ha variabla elpriser. När det inte blåser blir elen dyrare och vice versa. Tvättmaskinen och torktumlaren sätter man på när det blåser helt enkelt. Och jag antar att det även går att se till att lagra värme i ackumulatortank med bergvärme när det blåser bra, och använda den lagrade energin när det inte blåser. Det är en oerhört tilltalande tanke för mig, och det är extra kul att det är Gotlänningarna själva som står för initiativet.


JEPPE D 2010-07-11        #15245

Rysk Replica på 1700-tals fregatt! Foto: Jeppe Larsen

Tack för den inspirerande och snyggt illustrerade (finfina bilder!) rapporteringen Johan, Theodor och Ellenor. Jag hann tyvärr inte vara med i år!

Har funderat på det där med transporten till Gotland. Jag gillar verkligen att använda cykeln eller segelbåten som ett transportmedel, inte bara som en semestergrej eller för att förflytta sig själv. Såg att Rockström seglade ner och även Åsa Romson (MP) seglade ner i hennes egen träskuta! 

Det behöver inte ta mer än 12 timmar med en snabb segelbåt till Gotland, eller säg ett dygn med en stor skuta. Kanske är dags att ett gäng miljöorganisationer går ihop och hyr (eller blir sponsrade med) ett segelfartyg eller ett par snabba mindre segelbåtar och seglar till nästa Almedalen?


JOHAN ERLANDSSON 2010-07-11        #15246
Mycket tilltalande tanke där Jeppe! Vem har en bekväm jättekatamaran att bistå med? Tack för fotoberöm förresten, ett nytt intresse för mig, väldigt roligt.

ERIK SANDBLOM 2010-07-12        #15250

Du tar jättefina bilder Johan! Glöm inte att man kan ta fina bilder på tåg också :) Det är fint med lite landskap, järnvägar och så.

Apropå båtar så kan man bo i dem också! Mycket praktiskt.


SVEN HEIJBEL 2010-07-15        #15262
Ja, Almedalen var extremt kul och tempot var hysteriskt! Synd att vi inte hann träffas! 

JOHAN ERLANDSSON 2010-07-15        #15271
Tack för beröm Erik! Ja, vi får se till att träffas Sven, det lär komma fler tillfällen! :-)

Här kan man dregla lite över alternativa sätt att ta sig till Gotland:

MATTIAS CARLSSON 2011-07-11        #18386
Birger Schlaug konstaterar att miljöfrågorna lös med sin frånvaro i årets partiledartal i Almedalen:

I övrigt kan konstateras att sju partiledare och två språkrör talat 4 timmar och 51 minuter. Av dessa ägnades 3 minuter åt miljöfrågor. Noll minuter åt klimatfrågan. Inte ens grönfärgen räckte i år.

JEPPE D 2011-07-11        #18391
Om ett par veckor samlas ett hundratal katamaraner och trimaraner från sverige och nordeuropa mitt i Stockholm för http://www.imm2011.com/ , de är verkligen realistiska hållbart alternativ  för att ta sig till Almedalen då de är snabba... Med de pengar Almedalsbesökarna lägger på flyg och färjebiljetter så kan man säkert få ihop ett gäng flerskrovsselgare som ställer upp och seglar över oss nästa år. Stannar de dessutom så har vi flytande hotell. Någon som är sugen?

THEODOR ADOLFSSON 2011-07-11        #18392
Jeppe: Eleonora och jag är sugna.

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-11        #18393
Jag också! Om jag får bo i Eleonoras och Theos gäststuga! ;-)

ELEONORA HORN 2011-07-12        #18395
Det är inte omöjligt, Johan. Vi får se vad som händer. Det var ju mycket trevligt förra året vetja :)

Ja, Jeppe, jag har länge varit sugen på att ta mig till Gotland med vindens kraft. Men eftersom jag själv inte kan något om segling är jag beroende av folk som kan.

JEPPE D 2011-07-13        #18397
Där försvann just ett längre inlägg med lite beräkningar...

Hur som, då tycker jag vi ser till att segla ner nästa år!

Absolut enklast vore att hyra denna snabba kölbåt http://rtc.se/hyr_bat/boat/2823 , jag kan ta skepparansvaret (korsat atlanten, hjälpt till att transportseglat 15 meters ketch antwerpen-gbg och gbg-sthlm) vid perfekta vindförhållanden så tar det 8-9 timmar nynäs-visby men landar antagligen på 10-16 timmar. Den tar c:a 10 personer under segling och 8 personer kan sova ombord i Visby.

Mer spännande och antagligen snabbare är förstås en flerskrovsbåt, med lite mer jobb så kanske man kan få med sig Dragonfly Sverige att sponsra med en sådan här och halvera tiden med lite tur :) Den tar dock bara 8 passagerare och 6 sovande...

Ska vi verkligen göra skillnad och inspirera så behöver det organiseras en hel armada av flerskrovsbåtar, vilket förstås går att ordna med lite tid och engagemang.

När kommer du till Stockholm nästa gång Johan? 


JEPPE D 2011-07-13        #18398
Visbys gästhamn är förstås full denna vecka, så blir det många flerskrovsbåtar så får vi helt enkelt ordna eldriven skyttel mellan ankringsplatsen utanför Visbys hamn och hamnen. 

http://www.torqeedo.com/en/hn/products/cruise-20-r-40-r.html

JEPPE D 2011-07-13        #18400
Om bränsleförbrukningen på hyrkölbåten  http://rtc.se/hyr_bat/boat/2823 stämmer så skulle t o m att gå för motor hela vägen  mer än halvera CO2/person (10 pers) jämfört med flyget och ännu mer jämfört med färjorna, men ambitionen är väl att segla hela vägen...

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article45074.ece

ELEONORA HORN 2011-07-13        #18401
Coolt, Jeppe! Segla vore häftigast, ja. Jag bidrar gärna efter bästa förmåga. Ett planeringsmöte när det passar kanske vore något?

JEPPE D 2011-07-13        #18402
Eleonora: precis, därför jag undra när Johan kom upp till Stockholm nästa gång! Om 2-3 veckor har jag gott om tid och om någon vill komma förbi Nya Djurgårdsvarvet och Beckholmen runt 22-23 juli när IMM är igång och det finns gott om katamaraner och trimaraner ( i vanlig "privat-person-storlek") att titta på så fungerar det också.

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-13        #18403
Jeppe, jag ber om ursäkt för att du tappade ditt inlägg. Vi håller på att höja säkerheten på Ecoprofile, tyvärr verkar det som att man blir utloggad om man skriver på sitt inlägg under för lång tid, och när man sedan klickar spara så blir det fel... Man kan ev. rädda det om man backar direkt med webbläsaren. Ledsen för detta, vi arbetar på att lösa det.

Att segla över till Gotland är något jag funderat på som sagt, och gärna då i en katamaran modell jättestor. Men det kanske blir svårt att lösa till nästa år. En regatta borde inte vara så svårt att få med alla seglingsentusiaster på. Kanske man kan få med någon större seglingsklubb eller -organisation på det?

Enda chansen att jag kommer till Stockholm i närtid är om vi förlänger en eventuell Kolmårdentripp till Stockholm om två veckor. Sen ska jag också säga att jag redan har för många åtagande och nog inte ska jobba för mycket med att planera regatta. Men jag åker gärna med om det inte kostar mer än typ dubbla färjepriset! Gärna så stor båt som möjligt för min del.

ELEONORA HORN 2011-07-13        #18404
Att hyra en stor båt förmodar jag kräver både mer planering och fler som förbinder sig att hänga med, det vill säga att det kan vara knepigare att få till. Men jag vet som sagt var inte mycket om sånt här. Vad säger du, Jeppe? Två av mina syskon har korsat stora hav i lite större båtar, ska fråga ut dem också vid tillfälle.

Jag kollar gärna in katamaraner 22 (fredagen) juli!

ELEONORA HORN 2011-07-13        #18405
Jag menar till exempel att större segelbåtar kanske kräver en kunnig besättning som klarar att segla just en sådan större båt med 50-11 olika segel och annat att hålla reda på, medan det finns fler som kan segla mindre båtar (med hjälp från oerfarna som jag).

JEPPE D 2011-07-13        #18406
Johan: ingen fara, jag brukar råka ut för sådant så i vanliga fall kör jag en ctrl+alt och ctrl+c  men hade jag en annan dator och missa det...

Jag tänkte mest om du hade vägarna förbi de närmsta månaderna, ta det lungt på semestern nu!

Eleonora: då säger vi det, hörs lite närmare om tid! Jag tror det blir svårt att hitta ett riktigt stort fartyg vi får hyra billigt själva (även om stora dyra cruising-katamaraner för det mesta inte använder fler än 3 segel dagligen som alla rullas in i mast eller förstag med elmotor superenkelt), utan det blir då med kapten/ägaren.

En ganska stor katamaran för 12 pers som vi kan hyra med kapten: http://www.catamaran-charter.se/Electra/Valkommen.html

blir förstås dyrare men går å andra sidan snabbare...

Om vi hyr själva och kan bo på den så ökar ju plötsligt budgeten för de som hade tänkt betala för boendet, så själva boende-biten kan ju finansiera en större båt om vi har tillräckligt många med som inte har boende som ni! (för det mesta kan man vara 3-4 fler ombord än det finns kojer så det kan bli ganska bra)


ELEONORA HORN 2011-07-14        #18409
Ungefär så jag tänkte också.

Precis, för både boende och resa verkar den där mindre katamaranen du länkade till vara ett utmärkt alternativ kostnadsmässigt. Det vore ju hemskt trevligt att bo i Visby hamn. Katamaranen för 12 personer verkar bara ha 3 dubbelsängar. Hur mycket dyrare skulle en sådan bli?

Vilken storlek är det du talar om, Johan? Jag var nyligen inne och kikade i ett större segelfartyg (fartyg som mina syskon har erfarenhet av), men då verkar det röra sig om en helt annan prisklass (och därmed även en helt annan organisatorisk problematik). Dessa segelfartyg hyrs ut för  32000-56 000/dygn inklusive besättning. Visserligen tar de fler passagerare, men det blir ändå betydligt dyrare. (18 resp 28 sovplatser, betydligt fler passagerare på dagsturer).

Hur mycket kan hamnavgiften tänkas röra sig om? Tillkommer andra kostnader man bör räkna med?

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-15        #18429
Ja, jag antar att det kan bli krångligare att arrangera med större båtar, det är bara om jag får välja alltså... :-) Efter att hängt på ett gäng på olika hyrbåtar några somrar vet jag att det finns samband mellan storlek och bekvämlighet (inkl. risk för sjösjuka) och snabbhet. De stora Gotlandsfärjorna är ju t.ex. enormt bekväma med gott om plats, lite sjögång, restauranger, toaletter... En liten segelbåt kommer vara mer av ett äventyr. I längden drömmer jag om jättestora katamaraner som kanske kan ta typ en busslast och ha bekväma fåtöljer, restaurang och toaletter ombord! Och Internet. Det finns inte ens på Gotlandsfärjan.

ELEONORA HORN 2011-07-15        #18433
Lite lagom äventyr är aldrig fel :) Min syster seglade just Stockholm-Visby och verkar vara vid gott humör.

Risk för sjösjuka kan det förstås finnas. Men jag är inte så väldans rädd för det för min egen del. Ur sjösjukesynpunkt oroar jag mig mer för de stora gotlandsfärjorna.

Jo, nu har Destination Gotland lyckats fixa Internet på färjorna - för 70 spänn. Men du, det är faktiskt välgörande att vara lite frånkopplad ibland också... Väl framme kan man ju surfa på dygnet runt om man så vill.

Toaletter ingår nog i båtarna Jeppe länkat till. Och när det gäller käket slår jag vad om att vi kan fixa något godare än på de stora färjorna. Vad som helst är godare.

Men visst är det en trevlig dröm du har. Det vore nåt, det.

JEPPE D 2011-07-15        #18434

JEPPE D 2011-07-15        #18435

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-16        #18440
Ja, shit, dessa katamaraner är verkligen läckerheter... Jag åker gärna med i en sån till Gotland! Vore verkligen grymt! Kan du ge något överslag på vad kostnaden hamnar på om man både ska åka över samt bo i den? Bästa vore ju om man slipper kostnaden för skeppare och du tar det ansvaret istället. Är det ett alternativ att ligga på svaj istället för i hamn?

Eleonora, angående sjösjuka, har du seglat mindre segelbåt utomskärs? Eller åkt i mindre båt överhuvudtaget när det går lite vågor? Nu ställer jag liknande frågor till dig som du gör till mig i velomobiltråden... :-) Jag har många kräkminnen från segelbåt, varav ett inkluderar dödslängtan och spräckt öga. Jag lär knapra Postafen hela överfarten.

ELEONORA HORN 2011-07-16        #18442
Jag skrev bara att jag inte är rädd för min egen del. Jag själv är beredd att ta risken att bli sjösjuk. Jag ska inte starta business som du, bara testa en resa själv. Att din dödslängtan och spräckta öga avskräcker dig för framtida färder förstår jag mycket väl, det låter förstås alldeles rysligt obehagligt (Hur gick det till och vad hände sen?). Hade jag upplevt det skulle jag nog inte vara lika sugen jag heller. Jag tänker mig dock att det hör till ovanligheterna. Hoppas det i alla fall.

JEPPE D 2011-07-16        #18443

Denna en aning mindre går att hyra själv för 30 000 i en vecka och då behöver jag åtminstone en duktig seglare med, vilket inte ska bli något problem att hitta. De större modellerna kan vi säkert också få hyra om vi bara kan visa att vi har en kompetent besättning. Om det blåser så mycket att man blir sjösjuk på den här så blir man det också på färjan, katamaraner är otroligt stabila och lutar inte. Skulle vi bara var 8 pers ombord och boende så landar det på 5000/pers för boende i en vecka + transport. Alltså strax under likvärdig boende i samma nivå, fast med sämre utsikt :) Och vilken härlig vecka det skulle bli!





http://www.cata-lagoon.com/380_specs_uk.php




JEPPE D 2011-07-16        #18444
Jag tror att det är den modellen som man kan få elmotor till med dieselgenerator som backup. Tyvärr verkar inte den som finns för uthyrning ha det. Om vi blir ett gäng som driver detta i vinter så kan vi förstås gör en PR-grej för hållbar transport av det och kanske få med importören på ett sponsor-hörn och plötsligt få helt andra förutsättningar...

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-16        #18445
Låter som ett helt överkomligt pris ja! Skulle verkligen vara kul! Låter bra att det är mindre sjösjukerisk också. Hur ofta är det så dåligt väder att det inte går att segla över?

Jag tror i vilket fall det är en god idé att ta testat några timmars utomskärssegling i hyfsad sjö och i liten båt innan man tackar ja till en överfart till Gotland i liten båt. Jag kan säga att det var det värsta jag varit med om i mitt liv den gången vi seglade från Strömstad till Sandefjord i Norge i gammal sjö, kraftiga vindar och resan aldrig ville ta slut. Utöver det kraftiga illamåendet så var det också nedkylning och en rädsla för vad som skulle kunna hända en liten segelbåt (eller ja, den var iaf 10 meter) långt ute till havs. Detta önskar jag inte min värsta ovän.

Jag har också varit med om en havsfisketur med familjen, där alla var morska och inte ville ha när jag sa att det nog är en god idé att äta Postafen eftersom det blåser 14 sekundmeter och vi skulle ut i en tvålkopp till fiskebåt. Sen ångrade de att de följde med, de flesta kräktes. Utom pappa som var klok nog att stanna i land. Och jag som hade ätit Postafen. Det är nog bra att ha varit med om lite tuffa tag till havs innan man ger sig på en sådan långsegling som till Gotland. Det är varken kul att behöva vända om efter en timme för att någon blir ordentligt dålig, eller för den personen att stå ut med helvetet på jorden i typ tio timmar eller vad överfarten tar. Jag är relativt känslig för sjösjuka själv, men jag känner folk som är ännu känsligare än jag. Färjor har jag aldrig mått dåligt på, X2000, buss och bil går också bra.

Men förhoppningsvis får vi fint väder, gynnsamma vindar och katamaranen skär vattnet jämnt och fint!

JEPPE D 2011-07-16        #18446
Sjösjuka är inte kul, jag har varit magsjuk till sjöss en gång så jag vet ungefär. Som tur är blir jag aldrig sjösjuk. När vi skulle korsa atlanten med ett systerfartyg till Najaden som Eleanora länkade till så blåste det styv kuling på Östersjön i September och gick 3-4 meters vågor. Alla utom jag, besättningen och min ekocharter-kollega kapten Cajsa blev sjösjuka. Jag var taskig nog att verkligen njuta av seglingen i sol och bra vind som var riktigt härlig på den 40 meters råsegelskonerten.

Jag har tittat på väderstatistik för ett par år och juli är väldigt lugnt, som värst har det blivit 9-10 m/s vilket är perfekt för dessa fartyg och drar ned överfarten till 5-6 timmar om det inte blir kryss i motvind. Sen är man ju förstås ute till sjöss och visst kan det komma en s k hundraårsstorm även i juli, men inget som inte fartygen klarar av. Snarare så kan vi få riskera att det tar 14-15 timmar för att det blåser för lite ifall vi ska vara motoravhållsamma...

De som brukar bli åksjuka bör förstås ta motmedel innan avgång. Sjösjuka är 90% psykologiskt, om man litar på kaptenen och fartyget, är utvilad, mätt och varm så klarar man sig väldigt bra även om man är känslig.

Om man dessutom kan hålla sig inomskärs i början och låta kroppen vänja sig vid sjögången succesivt så underlättar även det. T ex om vi utgår från Stockholms innerstad.

Denna aluminium ketch hjälpte jag till att transportsegla från Antwerpen resp Gbg (här under ett tidigare Atlant-race)



JOHAN ERLANDSSON 2011-07-17        #18448
Låter som en lämplig kapten tycker jag! Jag vill som sagt gärna åka med! 15 timmar låter lite segt, trist att behöva komma fram på natten. Vore bra om man kunde vara rätt så säker på att klara det på tio timmar. Då kan man åka på morgonen utan att behöva gå upp i svinottan och ändå få lite kväll på Gotland. Om det skulle blåsa väldigt dåligt, hur mycket diesel går det åt och hur lång tid tar det då, om man går för motor och vill klara det på ca. 10 timmar?

THEODOR ADOLFSSON 2011-07-17        #18451
Med egen båt skulle vi någon av dagarna kunna ta en sväng till Stora Karlsö (utanför Klintehamn, drygt 3 mil söder om Visby). Lugnet och det vackra landskapet skulle kanske ge en trevlig paus mitt i den roliga men stojjiga Almedalsveckan.  Eleonora har varit där idag och hon passade på att höra sig för om det gick att komma med båt och lägga till. Det ska tydligen inte vara några problem. Om vi känner för att stanna där över natten har vi ju dessutom boendet med oss.

http://www.storakarlso.se/

JEPPE D 2011-07-18        #18452
Hittar lite olika siffror på bränsleförbrukningen men dessa verkar trovärdiga i marschfart 7 knop 5l/h (83 nm nynäs-visby=12 h) och använde sedan denna och angav 8 pers (stämmer dess beräkningar? mil blir nm): 

http://www.etanol.nu/forbrukning.php


Bilens energiförbrukning är 24,7 MJ/mil eller 6,86 kWh/mil

Bilens koldioxidutsläpp är 2,09 kg/mil eller 

Bilens energiförbrukning på körsträckan är 2049,77 MJ eller 569,38 kWh
Bilens koldioxidutsläpp på körsträckan är 173,14 kg

Energiförbrukning per passagerare på körsträckan är 256,22 MJ eller 71,17 kWh
koldioxidutsläpp per passagerare på körsträckan är 21,64 kg



Då hamnar co2 (inte medräknat inbakade co2-utsläpp) långt under flyget och färjan även om vi går för motor hela vägen. Drar vi på fullt så kommer vi ner till 10 timmars överfart, men då ökar förbrukningen med 30-40% uppskattningsvis. Jag ska ta reda på vad som gäller för CE-märkningen och försäkringen men 10 personer ska den ta utan att påverkar försäkringen och ev 12-14.

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-19        #18455
Jag hoppar över bilsiffrorna tror jag... Fem liter diesel per distans kan väl inte stämma?

JEPPE D 2011-07-19        #18460
5 l/h och 7 nm ska det vara, det var det jag använde på denna http://www.etanol.nu/forbrukning.php

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-21        #18465
Ah, bra, då ska jag kunna räkna lite på mitt vis också.

5 l/h och 12 timmar, ja det var ju lätt, 60 liter diesel. Dela med åtta passagerare så blir det 7,5 liter diesel per person. En liter diesel medför utsläpp av 2,64 kg CO2. 7,5*2,64 blir 19,8 kg per person. Där kom jag nära ditt resultat, eller hur? Sträckan är 83*1,85=154 km. Då blir det alltså 19,8/154=0,129 kg/km eller 129 gram per personkilometer. Inte enormt mycket bättre än flygets ca. 160-320 gram. 

Så det gäller att det går att segla hyfsat stor andel av resan för att det ska vara ordenligt motiverat att ta egen segelbåt... Men det ska alltså ofta vara gynnsamma vindar i juli om jag förstår dig rätt.

Stora Karlsö vore ett väldigt trevligt inslag på resan! Jag var där för några år sedan och det är helt klart värt ett besök. Det blir en väldig kontrast till den hysteriska almedalsveckan...

Vad har du för siffror för de vanliga färjorna, Jeppe?

JEPPE D 2011-07-21        #18469
Ja Stora Karlsö låter bra: http://www.storakarlso.se/galleri/galleri.asp 3-5 timmar söder om visby

Om vi istället blir 10 el 12 personer så ser det genast lite bättre ut. Man kan aldrig veta med vindarna, men vi kommer i alla lägen kunna spara in ett par liter på segling då dessa trimaraner är så pass lättdrivna även i svaga vindar.

Mina jämförelse-siffror kommer från artikeln med Jonas Åkerman:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article45074.ece


JEPPE D 2011-08-09        #18655

Kappseling vid Fjärderholmarna

Här kommer lite inspiration:

Riktigt fina långa filmklipp från ett ungt par som seglar runt jorden på sin lagoon 380, där kan man få en känsla av vad det är för fartyg!

http://www.youtube.com/user/sethhynes

På SCTS nya facebook-sida ligger nu massor av bilder på mindre katamaraner och trimaraner ända upp till 15-16 meter långa http://www.facebook.com/pages/Swedish-Catamaran-and-Trimaran-Sailors/171272636274842?sk=photos

JOHAN ERLANDSSON 2011-08-09        #18656

Härligt! Jag såg en dokumentär på Discovery häromdagen om en ung kvinnlig kapten på en katamaran som skulle försöka så rekordet på världsomsegling. Som mest höll de 30 knop, samma hastighet som Gotlandsfärjorna. Men då blåste det typ storm tror jag. Masten gick av på katamaranen, men en större trimaran som startade samtidigt gick det bättre för. 

Här är den trimaran som är den nuvarande innahavaren av Jules Verne-trofén (snabbast runt jorden):
http://en.wikipedia.org/wiki/Groupama_3

Längd: 31,5 meter
Bredd: 22,5 meter

Det är ju en biffig segelbåt, men jag skulle gärna se ännu större katamaraner/trimaraner för snabb, bekväm och säker passagerartrafik. Groupama 3 har kapsejsat minst en gång.

JEPPE D 2011-08-09        #18658

Härlig bild! 30 knop gör den 16-17 meters trimaranen som ligger bredvid oss på Kastellholmen också.

Den franska bärplanstrimaranen Hydroptère innehar ett av rekorden för snabbast seglande fartyg, 44 knop tror jag det var och även en vindsurfare ligger där någonstans.

Är det säkerheten du tänker på? Alla slags farkoster är farliga om man pressar dem till sitt yttersta. Precis som Gotlandsfärjorna så får man ställa in om det blåser storm. Men sjävklart så behövs storlek om man ska bedriva det kommersiellt på dagens marknadsvillkor, men om oljepriset dubblas ett par ggr så ska det nog gå att få ekonomi i lite mindre fartyg också. 

http://www.hydroptere.com/

JEPPE D 2011-08-09        #18662
Ellen MacArthur som är min enda förebild var snabbast ensam runt jorden för inte så många år sedan... Hon välte inte :) Att hon dessutom startat en stiftelse för cirkulär ekonomi inspirerad av bl a cradle to cradle gör ju inte saken sämre...





http://www.youtube.com/made2bemadeagain#p/u/14/N-cWaRRLh3k
http://www.ellenmacarthurfoundation.org

http://www.ellenmacarthur.com/

JOHAN ERLANDSSON 2012-06-30        #20911
Jag ska inte till Almedalen i år heller, så jag kan kosta på mig att vara lite kritisk... Jag har blivit kontaktad av ett flertal företag som söker pr-poäng. Flera har erbjudit "klimatsmart" transport. Intressant tänker jag då, eftersom jag är medveten om svårigheterna att ta sig till Gotland utan att bränna stora mängder fossil och skattebefriad energi. Det visar sig att det jag erbjuds är resan från Visby flygplats in till centrum...

Skulle vara intressant att räkna på hur mycket större utsläpp det blir tack vare att detta, i många delar positiva, evenemang förläggs på Gotland. Hur länge kommer det dröja innan det blir politiskt och praktiskt omöjligt att förlägga det där? De som seglar till Gotland ska ha ett stort plus i kanten!

JOHAN ERLANDSSON 2012-07-16        #21010
Jeppe, ett enkelt överslag:
 
Säg att man kan köra 50 passagerare (en busslast) en gång per dag sex månader per år. 1000 kr för en enkelbiljett plus intäkter från försäljning ombord. Det blir 50000*30*6=9 miljoner per år i intäkter, utan verksamhet på vintern. Borde inte det gå att få ihop? Hur många av resorna kommer man att behöva gå för motor? Hur lång tid tar överfarten vid hyfsade vindförhållanden? Hur bekväm kommer en sådan resa bli?
 
Finns det någon jättekatamaran av detta slag idag? Här är en soldriven katamaran som tar 40 pers:

JEPPE D 2012-07-23        #21025
Visst går det att få ihop men när det går sjö så blir det förstås lite gung om den endast är byggd för 50 personer.

Planet solar är ju lite speciell och kan säkert lätt modifieras till 50 personer, såg du någon prislapp på det prototypbygget?

Problemet är väl att locka till att välja detta långsammare alternativ de lite kallare månaderna men om det är i samma bokningssystem som de vanliga färjorna så kan det säkert gå att fylla.

SIMON ESSEBORN 2012-11-01        #21399

Jag bygger en speciell Katamaran som skall ha vindkraftverk för kunna segla i vilken rikting som helst i förhållande till vinden
Samt ev. snabbare en vinden i vindens riktning.
http://simonscat.blogg.se/images/2010/100908-ddw-lge-r_108414690.jpg

Här en designstudie med vertilverk som är tystare men inte lika effektivt.

http://simonscat.blogg.se/images/2009/090413-quiet-revolution-l_35294766.jpg



Simon

Logga in för att svara


Produkter

Miljökonsult (1)
Böcker (2)
Magasin (3)
Återanvändande/upcycling (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik